Eerste editie #GivingTuesdayNL een doorslaand succes

Meer dan 250 goede doelen hebben op 3 december mee gedaan met de eerste Nederlandse editie van GivingTuesday via hashtag #GivingTuesdayNL. Volgens initiatiefnemers Jordan van Bergen en Theo Hesen kreeg de dag volop media-aandacht en was #GivingTuesdayNL geruime tijd trending topic op Twitter en andere social media. 

Trending
Van Bergen zegt hierover op de site van #GivingTuesdayNL: ”Je hoopt altijd wel op media-aandacht, maar dat kun je niet plannen als je geen grote advertentiebudgetten hebt. Dit is wel erg bijzonder. We hadden op social media aandacht ingezet en dat is boven verwachting goed gegaan maar dat de mainstream media GivingTuesday ook zo uitgebreid onder de aandacht hebben gebracht is fantastisch.”

Ook het aantal deelnemers verraste. Hesen: “Begin dit jaar dachten we 100 deelnemers is een groot succes, De eindstand is nu 275 deelnemende organisaties”.

Donaties
En natuurlijk zijn de eerste resultaten over donaties bekend. Hesen tegen Vakblad Filantropie: ‘De eerste berichten die we over andere crowdfundingplatforms binnen krijgen, geven aan dat het om zeer substantiële bedragen gaat. Zo zag crowdfundingplatform Geef.nl het gemiddelde donatiebedrag tijdens #GivingTuesdayNL stijgen tot €48,62. Dit terwijl het gemiddelde donatiebedrag over het hele jaar 2019 op het platform niet hoger lag dan €34,34. De individuele donatie lag op 3 december dus 14,28 euro hoger lag dan in de rest van het jaar.’

Volgend jaar is Giving Tuesday op dinsdag 1 december.