Givingtuesday ook in Nederland

Giving Tuesday is het tegenwicht voor Black Friday en Cyber Monday, dagen die gekenmerkt worden door kopen en (zelf) hebben. Giving Tuesday staat juist in het teken van iets voor een ander over hebben. Met hashtag #GivingTuesdayNL en het online platform www.givingtuesday.nl willen Jordan van Bergen (Geef.nl) en Theo Hesen (GoedNalaten) Giving Tuesday in Nederland een impuls geven. De initiatiefnemers willen zo aan het begin van de traditionele geefmaand mensen en organisaties inspireren om meer om en voor elkaar te geven en om de vrijgevigheid te bevorderen. Giving Tuesday wordt in 2019 gevierd op 3 december.

Giving Tuesday, opgericht in 2012 door 92nd Street Y in New York samen met de United Nations Foundation, is voor en van iedereen. Geen enkele organisatie of bedrijf kan Giving Tuesday voor zichzelf claimen. Duizenden mensen over de hele wereld werken daarvoor deze dag samen, voeren acties uit, doen vrijwilligerswerk of doneren geld of spullen aan goede doelen. En dat wordt massaal gedeeld via social media. In meer dan vijftig landen zijn er nationale Giving Tuesdaybewegingen. Van #UnDiaParaDar naar #MardiJeDonne tot #ЩедрыйВторник en meer, vertalen organisaties #GivingTuesday naar hun eigen cultuur. Nu ook in Nederland.

#GivingTuesdayNL
Op het online platform www.givingtuesday.nl kan iedereen zich aanmelden als deelnemer. Niet alleen goede doelen, maar ook bedrijven, scholen, sportverenigingen, families, buurtverenigingen en serviceclubs. Via sociale mediakanalen houden de deelnemers aan #GivingTuesdayNL elkaar en anderen op de hoogte van hun plannen, vorderingen en resultaten via de hashtag #GivingTuesdayNL.