TOOLKIT
—————
VERHALEN VERTELLEN
HOE COMMUNICEERT U HET BEST OVER UW PROJECT?
VERHALEN VERTELLEN
HOE COMMUNICEERT U OVER UW PROJECT?
Al voor 2010 is door Britse en Deense onderzoekers vastgesteld dat het publiek ‘geefmoe’ is geworden en moedeloos is geraakt over filantropie in het algemeen en ontwikkelingssamenwerking in het bijzonder. Dit terwijl de cijfers uitwezen dat er – in tegenstelling tot de publieke opinie – veel is bereikt. Probleem is dat we met z’n allen een heleboel schadelijke stereotypen over ontwikkelingssamenwerking gebruiken. In deze toolkit proberen we deze stereotypen te identificeren om die in de toekomst te vermijden – omdat ze een schadelijke effect hebben dat zich uiteindelijk tegen ons keert: het publiek – dus ook de achterban van kleine goede doelen – wordt onverschillig, moedeloos, of cynisch.
Uit de vele debatten, onderzoeken en rapporten vatten we een aantal conclusies samen. Maar er is veel meer. Voor allen die even snel willen zien waarom het gaat, reproduceren wij hier de tips die zijn verzameld in het boekje Reframing the Message? Een discussie over de Beeldvorming rond Ontwikkelingssamenwerking samengesteld door Siri Lijfering en aangeboden aan minister Ploumen tijdens de Partindag 2014. Deze adviezen helpen u een langdurige betrokkenheid van de achterban te creëren en om een meer genuanceerd beeld over armoedebestrijding uit te dragen in uw communicatie.
MEER TOOLKITS
Handig in dit verband is wellicht ook: