Worldschool Event 2019: inspirerende resultaten

Afgelopen maandag 4 maart presenteerden leerlingen, die aan Worldschool opdrachten hebben gewerkt, de resultaten van hun onderzoek. Het Worldschool Event is het jaarlijkse leerlingcongres van het Worldschool Network. Dit jaar vond het event in Alphen aan den Rijn plaats. Onder de opdrachtgevers waren zeven Partin-leden. Volgens Muriël Duindam van Stedenband Groningen – San Carlos was het een leuke en soms inspiratievolle dag!

Opdrachten
In totaal werden er 27 onderzoeksresultaten binnen het project Global Consultancy, Research & Design (CRD) gepresenteerd. Zeven daarvan waren aanvragen van Partin-leden. Zo hadden voor Adamfo Ghana 6 groepen gewerkt aan een animatie-filmpje over straatkinderen en het ontwikkelen van een project ter preventie van ‘streetism’ in Ghana. Andere opdrachten kwamen van Egoli Africa (Uganda), Stichting HoPe (Peru), Mwana na Mama Foundation (Burundi), Niketan (Bangladesh) en Stichting Samay (Bolivia) met thema’s als school drop-outs, voorschools leren, aangepast lesmateriaal voor kinderen met een beperking, biogas en aanplant van dennen in de Andes.

Design
Bovendien was er een speciaal ontwerpproject, het fair design project, waarmee zowel Stedenband Groningen – San Carlos en Egoli Africa hun voordeel kunnen doen. Muriël Duindam: ‘Leerlingen van het Prins Maurits uit Middelharnis deden onderzoek voor ons naar nieuwe producten voor ons Fair Design project. Ze bedachten een (glas)mozaïek dat Nicaragua verbeeldt. Leerlingen uit Zwolle deden een zelfde soort onderzoek voor een stichting (Egoli Africa red.) in Uganda en bedachten sieraden als tussenstap en coasters als eindproduct.’

Volgende ronde!
Ondertussen kijkt Koviljka Pajcin van Worldschool Network al weer naar de volgende ronde: ‘Voor ons onderwijsprogramma zijn we weer op zoek naar stichtingen die vraagstukken willen uitzetten bij scholieren 5/6 VWO die hier in het kader van hun profielwerkstuk aan werken. Het kan gaan om het schrijven van businessplannen, het maken van technische ontwerpen, het opzetten van campagnes, het ontwikkelen van materiaal e.d. De scholieren kunnen hiermee werk uit handen nemen. Ze leveren natuurlijk geen werk op universitair niveau, maar kunnen wel met verrassende resultaten komen. Fondsenwervende activiteiten zijn echter niet mogelijk, het gaat puur om kennisoverdracht.’

Meer informatie op www.worldschool.nl (project CRD en GENE).

Foto: Worldschool Network